derde week Goa

2 februari 2016 - Anjuna, India

de derde week

Het goede nieuws dat Bas niks onder leden had, heeft ons een goeie boost gegeven en sindsdien zijn we volle bak aan het genieten van de zon het strand en af en toe een feestje. Zaterdag zijn we 's avonds naar de saturdaynight market geweest. Een must  als je in Goa bent. Er staan duizenden kraampjes met de meest uiteenlopende  spulletjes, van zonnebrillen tot klankschalen en alles daartussen wat je maar kunt bedenken.   Verder zijn er een groot aantal eettentjes met een grote variëteit aan lekkernijen en vele barretjes waar je je hart kunt ophalen. I het midden van het terrein is een groot podium met de hele avond en een stuk van de nacht live muziek. En last but not least zijn er aan de achterkant links en recht op een heuvel 2 plekken met bar en dansvloer waar dj's hun best doen om de mensen in beweging te krijgen. En dat lukte ze vanavond erg goed! De sfeer was erg goed en het publiek erg gemêleerd. toeristen uit alle windstreken, zowel Indiaas als van buiten het land gingen hier tot die in de nacht uit hun panty op lekkere beats.  Aan de goeie sfeer hing wel een naar smaakje. De portiers hier voeren een strikt beleid  waarbij blanken zonder enig probleem naar binnen mogen. Ook Indiase koppeltjes en vrouwen kunnen zo doorlopen maar Indiase jongemannen zonder vrouwelijk gezelschap komen er niet in.  Dit geeft een heel dualistisch gevoel . Enerzijds voel ik me hierbij een koloniaal die boven de wet staat. Maar aan de andere kant heb ik hier ondertussen al  vaak meegemaakt dat als dit deurbeleid niet wordt toegepast, de goeie ongedwongen sfeer van de feestjes binnen mum tijd helemaal is verdwenen. Dan worden de vrouwen voortdurend belaagd door opdringerige mannen waardoor zij werkelijk niet meer ongedwongen kunnen dansen. Het gevolg is dat ze wegblijven en een tof feestje devalueert tot een sfeerloos hengstenbal . Maar wij hebben dus een prima feestje gehad en eindelijk ging Bas ook los op de dansvloer. yeah baby yeah!

De volgende dag weer bijtijds eruit en naar Arambol vertrokken om daar naar een poolparty te gaan en in een beachhut te overnachten. En de gelegenheid om 2 moneybelts die ik vorige week  in Arambol had besteld op te halen. Ze waren klaar maar niet zo gemaakt als ik ze besteld had. Dus hij zou ze opnieuw maken. En dan in de loop van de week naar Anjuna brengen.  Oke zaken geregeld en op naar de beach hut.  Kristie, een australische die ik hier jaren geleden heb leren kennen, had er een voor ons geregeld voor een mooi prijsje. En het was een prima hut, compleet met eigen douche en toilet, op een redelijk afgelegen paradijselijk stukje strand. Het was al een paar jaar geleden dat ik Kristie had gezien en het weerzien was  erg leuk. Een maffe griet die het leven wel begrijpt. Na effe met wat vrienden van haar gechilled te hebben bij het restaurantje wat bij de beachhuts stond , werd het tijd voor de poolparty die volgens kristie helemaal de bom is. En dat was  niet overdreven. De party was in Riva, een zeer luxueus resort , een klein half uurtje wandelen over het strand. Het resort was erg chique maar toen we bij de tuin aankwamen waar ook het zwembad was, leek het alsof we op Ruigoord waren. Dezelfde type mensen, jong en oud, die volle bak aan het genieten waren. jongleren, poien, hoepelen, lekker onderuit op kleedjes in het gras genieten of op de dansvloer op de beats van de dj naast het zwembad. Dit lusten wij wel!

Om een uur of 9 weer terug gewandeld naar onze hutten waar we met een aantal gezellige medegasten aanschoven bij de barbeque waar een flinke Red Snapper gegrild werd. onder het genot van wodka met een vers sapje. Verser kun je het niet verzinnen. De volgende dag nog wat rondgehangen en lekker zitten socializen.  Wel  frappant dat ik hier een Indier tegenkwam waar ik een paar maanden geleden nog mee heb staan poolen in een rooftoprestaurant in New Delhi. De wereld is maar klein. Net na de zonsondergang weer op het scootertje terug naar Anjuna, kregen we een lekke band. Gelukkig maar 500 meter lopen naar de dichtstbijzijnde garage. Voor 80 roepie oftewel 1,20 euro band laten repareren. De volgende ochtend waren alle winkeltjes bij ons in de buurt gesloten, lastig zonder pleepapier. En vreemd ook want ze laten normaliter geen kans onbenut om een beetje geld te verdienen. Later op de dag kwamen we erachter wat de reden was dat alles gesloten was. In een guesthouse 25 meter verderop was een Engelsman dood aangetroffen in zijn kamer. Hij bleek daar al enkele dagen gelegen te hebben. De vermoedelijke doodsoorzaak: drugs!  Tja het is niet alleen maar zonneschijn hier.

De rest van de week hebben we veel op de scooter rondgetoerd op zoek naar aangename strandjes en leuke plekken om lekker te eten. Lekker ontspannen vakantie vieren dus. Maar ookal is het heel relaxed om een hier op een scooter rond te rijden, het blijft wel oppassen geblazen. De wegen zijn op veel plaatsen niet meer dan hobbelige smalle zandpaadjes en de tegenliggers zijn vaak dronken of onder invloed van dope. Ook kun je ineens verrast worden door een horde koeien die een nachtelijk uitstapje maken. En niet te vergeten de honden die hier overal langs of midden op de weg liggen. Dat is altijd opletten want er zitten valse mormels tussen die niets liever willen dan hun smerige tanden in je been zetten.  Maar het vervelendste aan 's avonds rijden, zijn de verblindende lichten van het tegemoetkomend verkeer.  APK kennen ze hier niet en er zijn maar weinig voertuigen waarvan de lichten ook werkelijk op de weg schijnen.

Er zijn nog steeds maar weinig toeristen en daarvan nog steeds de meeste Russisch. Het blijft lastig om met die mensen te communiceren. Voordeel is wel dat we nu een paar woorden Russisch spreken.  Nou moet ik zeggen dat sommige Engelsen nog slechter te verstaan zijn dan de Russen.

Maar het is dan wel leuk als je wakker wordt en blijkt dat je nieuwe buren uit Nederland komen. Een jong stel dat na een paar weken door India gereisd te hebben, nog een paar dagen in Goa is voor de zon en een leuk feestje. Ze hadden tot nu toe niet veel succes gehad en toen ik hoorde dat ze erg fan waren van Goa-trance stelde ik voor om samen naar Shiva Valley te gaan. En ja hoor we hebben een heel leuke avond gehad. De volgende dag,vertrokken ze en een paar later kwam de nieuwe buurvrouw, ook al Nederlands. We take over the place!

Woensdagmiddag naar de vlooienmarkt gegaan, om de moneybelts op te halen. Ze waren nu beter, maar eentje was nog niet naar mijn zin. Dus nog een keertje onder de naaimachine. En dat geeft ons nog een reden om zondag nog een keer naar Arambol te gaan. Na de markt in cafe Looda een hapje gegeten en nog een set op mondharmonica meegespeeld met Amost Famous, een bandje waar ik in het verleden ook al regelmatig mocht aanschuiven. Altijd weer leuk om te doen.

Donderdag naar het postkantoor gegaan om wat pakketjes te versturen. Zo grappig hoe dat hier werkt. Dan wordt je eerst naar een winkeltje naast het postkantoor gestuurd om je pakketje in te laten pakken. Er wordt een zak op maat genaaid waar je spullen precies inpassen en die wordt dan ook weer met de hand dichtgenaaid.  Daarna een hoop papieren invullen, wegen, wachten op het tarief dat via de telefoon moet worden opgevraagd. En uiteindelijk maar afwachten of het ooit aan gaat komen. Het ziet er zoals zoveel dingen hier, zo ongelooflijk ongeorganiseerd uit dat je je sterk afvraagt of het ooit wel zijn bestemming zal bereiken. dat heeft op zich ook wel veel charme

Vrijdag heel de dag in de weer geweest met onze plannen voor de komende weken. Uiteindelijk hebben we treintickets voor Hampi geregeld en besloten om daar vandaan naar een oom van Fleur te gaan in de buurt van Bangalore. Dat ligt redelijk in de richting van Kochi waar we heen moeten om het vliegtuig naar Thailand te nemen.

Het vakantievieren gaar ons prima af we zijn lekker bruin aan het worden en vermaken ons prima , maar we kijken nu echt wel uit naar de komende tripjes.

1. Dieuwertje:
    6 februari 2016
    Ha Bas en pa,
    Ben jaloers op jullie! Zo te lezen had je geen betere reisgenoot kunnen hebben als je vader.. hij weet wel alle leuke dingen te vinden! Geniet er lekker van Bas! Groetjes